Nagrade DSI
Društvo slovenskih avdiovizualnih igralcev (DSI) na festivalu KRAFFT podeljuje nagrade društva DSI in nagrade LOK Sekcije plesnih ustvarjalcev (SPU), ki deluje pod okriljem DSI. Stanovske nagrade in priznanja bodo letos podeljena drugič.
Igralske nagrade, ki jih podeljuje društvo DSI so: nagrada Ita Rina za življenjsko delo, nagrada veliki plan za najboljše igralske stvaritve (za dveletno ustvarjalno obdobje), nagrada glas risanke za najboljšo sinhronizacijo avdiovizualnega dela (za dveletno ustvarjalno obdobje) in priznanje kontraplan za zaslužno filmsko sodelavko ali sodelavca, ki je s svojim delom pripomogla k odličnosti igralk ali igralcev v avdiovizualni produkciji.
Nagrada Ita Rina za življenjsko delo je poimenovana po prvi in največji slovenski filmski zvezdi. Ita Rina, rojena kot Ida Kravanja leta 1907 v Divači, se je v poznih dvajsetih letih z vlogo v filmu Erotikon (Gustav Machatý, 1929) povzpela med zvezde svetovnega slovesa.
Društvo DSI želi z nagradami in priznanji DSI na področju filmskega, televizijskega in drugega avdiovizualnega ustvarjanja igralk in igralcev prispevati k rasti in umetniškemu razvoju članic in članov društva ter prepoznavnosti njihovega avdiovizualnega ustvarjanja doma in v tujini.
Sekcija plesnih ustvarjalcev znotraj društva DSI na Krafft-u podeljuje bienalno nagrado častni LOK za izjemni opus plesnega ustvarjanja s prepoznavno poetiko in plesnim mojstrstvom, nagrado LOK za izjemno plesno stvaritev in priznanje LOK za inovativno in perspektivno plesno kreacijo na avdiovizualnem področju.
Plesne nagrade LOK so poimenovane po plesni suiti Lok, ikoničnem duetu koreografov Pie in Pina Mlakarja.
Sekcija plesnih ustvarjalcev želi s podeljevanjem nagrad LOK dvigniti prepoznavnost slovenskega plesnega filma, spodbuditi mlade plesne ustvarjalce k razvijanju tega žanra in nagraditi izjemne stvaritve na področju slovenske plesne umetnosti v avdiovizualnih delih.
Nagrajenci 2022
Silva Čušin, igralska nagrada Ita Rina za življenjsko delo
O presežkih v slovenskem filmu se enostavno ne moremo pogovarjati, ne da bi pri tem izpostavili stvaritev igralke in filmske ustvarjalke Silve Čušin. Vendar tisto, kar navdušuje, ni le njen obširen opus filmskih in televizijskih vlog, temveč njena značilna igralska prezenca, ki se je preprosto ne more spregledati. Kreacije Silve Čušin podirajo vse negativne stereotipe slovenske filmske igre, na ekranu namreč vedno deluje naravno, prepričljivo, živo in nepredvidljivo. Preciznost, subtilnost, mirnost in neverjeten občutek za filmski jezik so zaščitni znak njenega dela. Karakterjev, ki jih upodablja, se brez izjeme loti poglobljeno in empatično ter s tem gledalcu na široko odpre vrata v skrivnostni notranji svet lika. Skozi njeno igro pronicata dostojanstvo in veličina ne glede na status in velikost vloge, ki jo uprizarja. Ravno to zadnje ni le redka danost v svetu sedme umetnosti, pač pa tudi viden dokaz dragocenih izkušenj, ki si jih je Silva Čušin na filmski poti s predanim delom ustvarila sama. S predrzno gotovostjo bi lahko rekli, da je Silva Čušin recept za dober igralski izdelek. Za tem imenom namreč stojijo kvaliteta, zanesljivost, prodornost in značaj. Vsak film ali televizijsko delo, pri katerem je bila udeležena, je za seboj z njenim avtorskim doprinosom pustil neizbrisen pečat.
Foto: Peter Uhan / SNG Drama Ljubljana
Barbra Drnač, velika nagrada zlati LOK za izjemen prispevek, bogatitev in razvoj plesne umetnosti na filmskem in avdiovizualnem področju
Barbra Drnač kot plesna novinarka in kritičarka v naši kulturni sredini predstavlja sinonim za promocijo plesa. Na medijskem in plesnem področju deluje od leta 1992, ko je v naš prostor lansirala unikatno plesno oddajo Dance Session. Oddaja se je skozi leta njenega umetniškega delovanja razvila in poglobila ter preimenovala v danes vsem znano Parado plesa, ki jo spremljamo vsako nedeljo na programu televizije TV3. Kot urednica, avtorica in voditeljica ostaja zvesta osnovni liniji oddaje, ki je magazinskega tipa in vključuje vse zvrsti plesa, od zabavnega, športnega do umetniškega. Parada plesa je veliko pripomogla k popularizaciji in demokratizaciji plesa, saj ga približuje najširšemu krogu gledalcev in sproščeno blaži še vedno tu in tam prisotna, neproduktivna trenja med klasičnim baletom in sodobnim plesom, med zabavnimi in športnimi plesnimi zvrstmi ter plesom kot umetnostjo. Heterogenost in časovna omejenost oddaje ne omogočata posebnih strokovnih ocen, razmišljanj in analiz, vendar avtorica spretno poskrbi za strokovnost tako, da vabi v oddajo zanimive goste: koreografinje, plesalce, kritičarke, plesne pedagoge in organizatorje, ter jih spodbuja, da povedo o plesu prave stvari na pravi način.
Barbra Drnač že dolga zapolnjuje manko strokovnih in poljudnih prispevkov s področja plesnega novinarstva. Leta 2007 je odprla platformo Parada plesa, ki do danes ostaja naš edini spletni plesni medijski portal. Blagovna znamka Parada plesa je kot televizijski in spletni medij postala sinonim za podajanje ekskluzivnih in kakovostnih informacij o plesu in plesnih dogodkih. Leta 2004 in 2005 je bila idejna vodja in organizatorka letne prireditve in podelitve nagrad Povodni mož, ki je predstavljala edino slovensko plesno nagrado, ki je vključevala in nagrajevala ustvarjalce vseh plesnih zvrsti. Plesna dejavnost je v naših medijih čedalje slabše zastopana, čeprav je ples v Sloveniji zadnja desetletja doživel izjemen razcvet. Žal ima ples v primerjavi z ostalimi umetnostmi in kulturnimi dejavnostmi v zavesti uredništev in javnosti še vedno nekakšno obrobno pozicijo, zato je kontinuirana skrb Barbre Drnač za promocijo plesa v slovenskem in mednarodnem prostoru – ki traja že celih 30 let! – izjemnega pomena. Pri tem je vredno izpostaviti tudi njeno aktivno udeležbo na največjih mednarodnih plesnih festivalih, kjer intenzivno promovira slovenski ples, pred njen mikrofon pa so stopile mnoge plesne, baletne in koreografske zvezde svetovnega slovesa.
Foto: Marija K. Orašanin
LIZA MARIJINA, nagrada veliki plan za vlogo Eve v filmu Prasica, slabšalni izraz za žensko
Liza Marijina je Eva: je točna in natančna igralska bravura. Sprehaja se med stanji in situacijami z močno igralsko prezenco, karizmo in neverjetno lahkotnostjo, hkrati pa z občutkom, da ves čas pripoveduje zgodbo. Liza Marijina je še enkrat dokazala, kako močno in natančno občuti jezo generacije, ki na videz noče odrasti, čeprav ji je vse kristalno jasno. V liku Eve s svojo neizprosno neposrednostjo in jebivetrstvom "ubija" in "kolje" vse okrog sebe, obenem pa v njej začutimo strah, negotovost in globoko hrepenenje. Eva Lize Marijine je vse, kar mora biti, in še več.
Foto: Jernej Jelen
Sandi Pavlin, nagrada veliki plan za vlogo Bruna v filmu Sanremo
Sandi Pavlin da liku Bruna obliko s preciznim in pretanjenim občutkom za človeka in človečnost in z natančnimi igralskimi orodji. V upodobitvi bolnika z Alzheimerjevo boleznijo je docela prepričljiv in verjeten, kar pa še nadgradi z razumevanjem režiserjeve poetike in umestitvijo lika v filmsko podobo. Sandi Pavlin je ustvaril pomembno vlogo za slovenski film in nam pokazal, da je filmski obraz, ki smo ga že ves čas pogrešali.
Foto: Goran Antley
LENA HRIBAR ŠKRLEC nagrada glas risanke za sinhronizacije Pikice v risani seriji Šola za pošasti, Angeline v risani seriji Bela in Sebastijan, naslovne vloge v risanki Sibila in Jernejčkov v risankah Kvartet rogov
Lena Hribar prepriča v vsaki vlogi znova. Ima izjemno igralsko sposobnost oblikovanja različnih vlog. Vsaki vdahne dušo, pa naj gre za otroka ali mlado žensko. Svoje vloge obogati z izjemno široko čustveno paleto in natančnostjo, like vodi konsistentno in samozavestno. V vlogi Pikice v seriji Šola za pošasti se je soočila z eno težjih nalog v sinhronizaciji: tekmovati je morala z originalom, pri katerem lik sinhronizira otrok. Lena je s svojim igralskim znanjem uspela vlogo še nadgraditi in dodati čustvene razsežnosti, ki jih otroški igralec ne more doseči. Kot Angelina v seriji Bela in Sebastijan natančno, z obvladovanjem različnih čustvenih nivojev, kuje mlado punco na prehodu v žensko. V risanki Sibila z naklonjenostjo do drugačnih med nami oživi istoimenski link in ga obarva z vso potrebno senzibilnostjo. Njeni Jernejčki v risanki Kvartet rogov pa so razigrana in iskriva igralska bravura.
Foto: Peter Giodani
Igor Godina, priznanje kontraplan
Da gre naslednja nagrada zasluženo in neomajno v prave roke, prepričljivo dokaže sledeča izjava, vzeta iz debate igralcev: "Ko je Igor Godina na setu, jaz vem, kaj delam."
Malo v šali, malo zares, pa vendar omenjene besede točno opišejo, kako nenadomestljiv, pomemben in neprecenljiv je doprinos kvalitetnega asistenta režiserja k delu igralca in igralke od priprave vloge do samega snemanja. Igor Godina s svojim delom uspešno dokazuje, da je asistent režiser včasih neposrečen izraz, saj njegovo prizadevanje odraža veliko več kot le asistenco. Je odličen vodja ekipe, odgovoren organizator in zaupanja vreden sodelavec. Njegova navodila so jasna in v odnosu do kolegov in kolegic je izredno profesionalen. Snemanje pod njegovo taktirko vselej teče kot namazano in igralec oz. igralka se lahko zanese, da bo imela pod njegovim vodstvom kar najboljše pogoje za ustvarjanje. Njegovo režijsko znanje ter nepogrešljive raznovrstne izkušnje s filmom ga bogatijo z neverjetno občutljivostjo za igralski kreativni proces. In četudi Igor Godina svojo vlogo izza kamere jemlje skrajno resno, snemanje v njegovi družbi nikoli ni resnobno. Namesto k rutinskemu priganjanju, ki pritiče njegovi vlogi, se raje zateče k humorju, s katerim vsakič znova na set vnaša sproščenost, ki je predpogoj za učinkovito kreativno delo. Igor resnično razume, kakšno strukturo, podporo in prostor potrebuje proces igre pred kamero, in je zato pravi kandidat za priznanje kontraplan, ki ga igralci in igralke s spoštovanjem in hvaležnostjo podeljujemo zaslužnim sodelavcem in sodelavkam.
Foto: Primož Korošec
Malagueña by Jurij & Jagoda Batagelj, nagrada LOK
Jagode in Jurija Batagelja, evropskih in svetovnih prvakov v latinskoameriških plesih, pa tudi znanih obrazov marsikaterega televizijskega šova in še kaj, ni potrebno posebej predstavljati. Tisto, s čimer sta zapeljala strokovno komisijo, je temperamentna in perfekcionistična Malagueña v njunem "gledališču sanj", kot pravita sama, v katerem sta odplesala enega od svojih najboljših plesov. Tokratna filmska izvedba Malagueñe je nastala v spektakularni Puljski areni. Strokovna komisija je ob tem zapisala: "Oba sta tako tehnično kot izrazno izvrstna plesalca, prav tako je koreografija dovršena in odlično izvedena. Izbor lokacije je zelo dober, skupaj s kostumi nas efektno popelje v njun svet strasti. Upamo, da bosta nadaljevala z ustvarjanjem plesnih filmov." Malagueño by Jurij & Jagoda Batagelj sta pomagala uresničiti tudi odlična opazovalca Jagodinega in Jurijevega gledališča sanj – mojstra kamere Nikola Janušić in Blaž Bednjički.
Foto: Nikola Janušić
Horizon, nagrada LOK
Horizon je delo zelo entuziastičnega in mednarodno prepoznavnega plesnega para. Michal Rynia in Nastja Bremec Rynia sta izvrstna koreografa in plesalca sodobnega plesa, ki jima ustvarjanje plesne podobe na filmskem platnu ni tuje. Njun opus zajema številne izvedbeno in lokacijsko atraktivne in zelo gledane kratke plesne zgodbe, ujete v objektiv kamere, zato ne preseneča, da sta letos prepričala tudi strokovno režijo. Slednja je v utemeljitev nagrade zapisala: "Oba se v filmu pokažeta kot izvrstna plesalca, gibalno je koreografija dovršena in odlično izvedena, kombinacija izbrane lokacije in kamere pa je zelo efektna. Gre za nesporno kvaliteten film, ki jasno pokaže plesno virtuoznost in izkušenost obeh plesalcev." Plesni film HORIZON je koreografsko, konceptualno in izvedbeno delo Nastje in Michala, video je prevzel Fabris Šulin ob asistenci kamere Saša Mraka in zvočnega oblikovanja Mateja Čelika.
Foto: prizor iz kratkega filma Horizon
James Bond 007 – Skyfall, priznanje LOK
James Bond 007 – Skyfall je koreografsko zasnoval in vodil izvrstni, prepoznavni in večkrat nagrajeni plesalec, pedagog in koreograf Matevž Česen. Kamera je bila v rokah Tomaža Pišlarja, plesna izvedba je delo plesalk in plesalcev plesne skupine Bolero. Filmska miniatura je z neverjetno natančnostjo uglašena z glasbo, gibalna preciznost plesalcev nas fascinira in navdušuje vsako sekundo. Koreografsko je drzna, izzivalna in dinamična kakor akcijski film, po katerem je naslovljena.
Foto: Tomaž Pišlar
The Greatest Showman – This is me, priznanje LOK
Koreografinja nagrajenega plesnega filma je izjemna Lucija Velkavrh, plesalka, pedagoginja in zmagovalka številnih prvenstev z različnimi tekmovalnimi skupinami. V plesnem filmu je se je lotila nenavadne fuzije dveh plesnih žanrov, brejka in jazza, ter ju s premišljenim koreografskim pospeškom prepletla in tako ustvarila mladostno in energično plesno poetiko, ki je skozi kamero v rokah Matica Oblaka oživila prostor ljubljanske Stare tiskarne. Plesni film je seveda odličen tudi po zaslugi plesalk in plesalcev Šole za nastopanje Bast. Sekcija plesnih ustvarjalcev s ponosom podeljuje priznanje LOK kratkemu plesnemu filmu The Greatest Showman – This is me, ki so ga izglasovali člani in članice Društva slovenskih avdiovizualnih igralcev, člani in članice Sekcije plesnih ustvarjalcev ter širša javnost.
Foto: Tomaž Kos
Podrobnejše obrazložitve nagrad najdete na spletni strani Društva slovenskih avdiovizualnih igralcev: